dinsdag 12 april 2011

Reactie op negatieve verhalen over bali

Op dit moment verschijnen er opvallend veel negatieve verhalen over Bali van hoofdzakelijk Amerikaanse journalisten, o.a. "Vacation hell in Bali" in Time Magazine tot "Bali in trouble" in de Wall Street Journal.
Van mijn kant heb ik daar toch een aantal kritische kanttekeningen bij. Ten eerste is er geen water tekort op Bali, je hoeft maar een put te slaan en je hebt water. Wel is er soms een probleem met de elekriciteits voorziening, maar daar wordt met geen woord over gerept. Ik heb de indruk dat deze verhalen vooral gebaseerd zijn op "horen zeggen", er zitten mij teveel van deze onjuistheden in de artikelen, bij goede journalistiek hadden deze makkelijk voorkomen kunnen worden.
En ten tweede zouden de schrijvers zich eerst wat beter moeten verdiepen in de Balinese cultuur. Afval is in de ogen van veel Balinezen, die immers heel dicht bij de natuur leven, niet altijd afval zoals wij die kennen. En de Amerikaanse cultuur is zeker niet dezelfde als de Balinese. Om maar te vergeten dat je met een gemiddeld inkomen van 4 euro per dag niet een pak vuilnis zakken kunt kopen van ruim 90cent.

Ten slotte zijn wij met z'n allen gasten op dit eiland en hebben te accepteren zoals het is, maar dit is misschien juist de charme die 2,3 miljoen toeristen het afgelopen jaar wel gezien hebben. Ik zou willen oproepen, beste Amerikanen, neem je eigen vuil mee van het strand en gooi het in de prullenbakken die overal staan.

Geen opmerkingen: