zaterdag 28 mei 2011

Bekeuring zonder bon.

Het is weer eind van de maand, de periode dat ook de portemonnee van de Balinese politie agenten leegraakt, dus was het weer tijd om het salaris wat aan te vullen met een grootscheepse politie controle, waarbij zowat het hele lokale korps langs de weg staat. Meestal lukt het mij wel om glimlachend en schouderophalend de domme toerist te spelen en langzaam door te rijden, 99% van de agenten hier spreekt toch geen Engels, maar deze keer werd ik door de grote baas himself aan de kant gezet. Nu had ik gelukkig al mijn papieren bij me, Kitas en Sim C, mijn indonesisch brommer rijbewijs, dus geen probleem. Hoewel ik in Nederland slechts op een 50cc brommertje mag rondkarren, zijn hier alle brommers 125cc, dus is eigenlijk een Nederlands motor rijbewijs nodig. Maar daar heeft nog niemand ooit van gehoord.
Geen helm, geen verlichting, geen spiegels, gladde banden, met 4 man op de brommer, het maakt allemaal niet uit, als je papieren maar in orde zijn. Helaas was de baas wat slimmer dan de rest, hij wist zelfs dat ik een SKLD moest hebben, mijn registratie bij de Indonesische Politie in Jakarta. En die had ik dus niet bij me.
Glimlachend zei hij dat dit mij 50.000rp koste, het toeristen bedrag, want die hebben meestal wel 50.000 op zak, maar geen 20.000 wat de lokalen betalen en wisselen doen ze niet. En nadat hij het geld snel en vakkundig in zijn broekzak opgeborgen had, (het was verdwenen voor dat ik er erg in had) kon ik na een vriendelijk 'Selamat Jalan' verder rijden. Hij weer een dagloon rijker.
Ik vraag me wel eens af of de corruptie hier ooit te stoppen is.

Geen opmerkingen: