dinsdag 24 mei 2011

Mijn Kintamani hond

Even voorstellen, mijn nieuwe hond Boy. Boy is een Kintamani, een ras dat inheems is in Bali, en komt voor in de streek rond de actieve vulkaan Gunung Batur, uit het gelijknamige dorp Kintamani. DNA test's hebben uitgewezen dat het ras al zo'n 600 jaar oud is. Kintamani's ziijn waarschijnlijk ontstaan uit de wilde Balinese honden daar, met enkele verwijzingen naar andere Aziatische rassen zoals de Australische Dingo. Sommigen zijn er echter van overtuigd dat het ras is ontstaan uit de Chinese Chow Chow.

Buiten Indonesiƫ kom je dit ras zelden tegen, hoewel ze zeer gewild zijn in Nederland en de US. Ze zijn zeer trouw en aanhankelijk aan hun eigenaren, zijn goede waakhonden, alert, intelligent en gemakkelijk te trainen.
Ze blaffen naar iets onbekends en zijn onafhankelijk en territoriaal. Lichtvoetig en in staat om lenig te bewegen, zijn niet bang voor hoogtes en klimmen graag op muren en daken. Kintamani's zijn middelgroot, hebben een lange, dichte vacht met rechtopstaande oren en een harige staart die krult over hun rug. Hun gezicht is breed, met een vlak voorhoofd en wangen. Bij voorkeur wit, maar ook beige en zwart komt voor.

Hoewel bedreigd door kruising met straat honden, zijn ze nu erkend als een apart ras. Inspanningen worden gedaan om de Kintamani te laten erkennen door de FCI, de Federation Cynologique Internationale.
Boven mijn hond nu, hier onder zoals hij moet worden.

2 opmerkingen:

Coen zei

Ik ben op zoek naar een Kintamanifokker, of iemand die pups heeft, maar ik vind niets.. Weet jij iets voor mij?

Bij voorbaat dank!

Coen

Kees van Minnen zei

Dat zal moeilijk zijn, echte professionele fokkers zijn er haast niet op Bali. De enige mogelijkheid is om zelf in de buurt van Kintamani te zoeken. Je kunt ze wel in Jakarta vinden, maar die honden zijn schrikbarend (te) duur.