woensdag 15 juni 2011

Toeristen vlees

Ik heb deze week ook die afschuwelijke beelden gezien in de Indonesische slachthuizen over het Halal slachten van Australische koeien. Laat me voorop stellen dat ik tegen elke vorm van mishandeling ben. En ik begrijp ook niet waarom dit zo moet gebeuren. Ik heb begrepen dat er zelfs in het grootste Hindu land ter wereld een wet is die het Halal slachten door middel van een stroomstoot mogelijk maakt. Volgens mij mag dit in Nederland nog niet eens. Maar de Indonesiërs zelf hebben hier geen weet van. Het nieuws is zelfs amper op de zenders te zien geweest. De Indonesiër zit echt niet 's avonds aan de maaltijd met een bordje rijst en een Australische Rumb Steak of een Top Side Steak. Die kent alleen de Sapi, een vriendelijke koe, met amper vlees en die zelfs geen melk geeft. Verder kennen ze de zwart witte melk koeien van de pakken Friesche Vlag en de Nutricia Baby voeding in de winkel. Ze halen zelf hun mager stukje vlees op de lokale mark, waar de 's nachts geslachte lokale koeien aan grote haken hangen, waar je zelf je stukje vlees kunt aan wijzen, en dat net zo lang tot de vellen er bij hangen.
Nee, het vlees is bedoeld voor de toeristen industrie in Lombok, Bali, Jakarta, Jogya en Surabaya. En als je dan weet dat 70% van die toeristen uit Australië komt, is het voor mij dan ook onbegrijpelijk waarom, ondanks al het heerlijke eten dat Indonesië te bieden heeft, al deze Australiërs hier naar toe komen om grote hompen Australisch vlees naar binnen te schrokken.

Geen opmerkingen: