dinsdag 2 april 2013

Bali - oude fietsen

Verschillende Nederlandse klassieke fietsen, zoals Gazelle, Fongers en Simplex, stonden in een lange, nette rij langs de autovrije zone in Renon op zondagmorgen en nodigde nieuwsgierige voorbijgangers uit te stoppen voor een kijkje.

De eigenaren, plaatselijk bekend als Onthelis, brachten de fietsen voor een speciale reden: een zeldzame meet-and-greet sessie met Andre Koopmans, een Nederlander met een diepe passie voor de Nederlandse vintage fietsen.
"Ik wist niet dat de mensen in Indonesië zo enthousiast waren over oude fietsen", aldus Koopmans, bekennende dat het zijn eerste bezoek aan Bali was na zijn verschijning vorige week op de International Classic Bicycle Festival van Bandung Lautan Onthel in West-Java, waar ongeveer 5.000 vintage fiets liefhebbers en verzamelaars waren. Bali alleen al wordt geschat op 500 oude fiets liefhebbers.

Beschouwd als een specialist in Gazelle fietsen, werkt Koopmans, 48, als veiligheids-manager in een fabriek in een klein stadje in Nederland. Hij werd verliefd op zijn eerste oude Gazelle fiets 15 jaar geleden en die liefde is sindsdien steeds verder uitgebreid. Tot vandaag de dag verzamelde hij zo'n 40 vintage Nederlandse fietsen die teruggaan tot 1916.

"Er is een oud gezegde in Nederland dat een goede fiets is degene die je hele leven meegaat. Die fiets is wat ik altijd al wilde ", zegt Koopmans, wiens eerste liefde een 1937 Gazelle was, die hij wist te herbouwen volgens de originele specificaties. Gevraagd naar zijn indruk op de vintage fiets collecties in Indonesië had Koopmans waardering voor de inspanning van de fiets eigenaren om hun collecties authentiek en goed bewaard te houden. "Maar het is voor hen moeilijker om hun fietsen zo origineel mogelijk te houden, omdat de juiste onderdelen zeer duur en moeilijk te vinden zijn. Ik denk dat de mensen in Indonesië meer zorg voor hun oude fietsen hebben dan in Nederland."

Tegenwoordig blijven de prijzen van vintage fietsen stijgen, een originele, in goede staat Gazelle fiets uit 1960 kan zo'n 70 miljoen Rp opbrengen. Maar de tweewielers zijn ook bekend om hun historische waarde, in het bijzonder voor Indonesië, een land dat door de Nederlandse 350 jaar gekoloniseerd werd en door de Engelsen tussen 1811 en 1816.

Deze vintage fietsen hebben een groot aantal modellen, merken en landen van herkomst. Terug in de oude dagen vertegenwoordigde elk model en merk de vertegenwoordigde sociale en economische klassen. Bijvoorbeeld Gazelle en Fongers behoorden tot de rijke Meneer [de Nederlandse landeigenaren] en de lokale Priyayi [hoog geplaatste Indonesiërs], maar ook klerken, verpleegkundigen, artsen en politieagenten hadden hun eigen soort fiets.

Geen opmerkingen: