vrijdag 12 april 2013

Bali - sate kebet

Een openbaar park in Bali is niet compleet zonder de aanwezigheid van straat verkopers.

Het centrum van Denpasar, naast het Bali Museum en de Jagatnatha Tempel, het Puputan Badung gebied met de nieuwe naam Gusti Ngurah Made Agung Field is altijd al een favoriete ontmoetingsplaats voor de lokale bevolking en toeristen. Zoals het spreekwoord zegt: "Waar suiker is daar zijn mieren". Het openbare park is een favoriete plek om te handelen door straatverkopers. Onder hen zijn Sate Kebet verkopers. Kebet is het Balinese woord voor waaier, het instrument dat meestal gebruikt wordt om de houtskool heet te branden wanneer ze saté roosteren.

Blokjes varkensvlees worden zo'n 30 minuten gemarineerd met Balinese palmsuiker. Daarna wordt het varkensvlees gekruid met een mix van rode pepers, kleine groene pepers en de Balinese traditionele kruidenmix base genep, ook wel bekend als bebungkilan. Daarna worden de blokjes gesneden vlees om een bamboe stokje geregen, klaar om te worden gegrild.

Voor slechts 10.000rp krijgt de klant een ketupat (rijstwafel) met acht spiesjes warme en zoete saté kebet. Pittige chili kruiden en zoete sojasaus staan klaar als aanvulling op het gerecht. De zachtheid en de sappige smaak van het zoete kruidige varkensvlees maakt één saté kebet nooit genoeg.

4 opmerkingen:

Rolanda zei

Kun je als westerse toerist veilig eten van straatverkopers? In sommige andere landen wordt dit vaak afgeraden i.v.m. buiklachten.

Ik ben hier wel nieuwsgierig naar eigenlijk.

Anoniem zei

Heb er 2 jaar gewoond....in het begin uitkijken...maar na verloop van de tijd wende ik (mijn maag) eraan.

Kees van Minnen zei

Als je een beetje oplet of alles schoon is en er meer mensen eten, geen probleem. Maar drink daar geen water en neem geen ijs in je drankje.

Granny's Place zei

Hoe weet ik of ik op bali sate eet van varkensvlees, kan verder (buiten babi natuurlijk) geen benamingen vinden. Hoop dat jij mij hier mee kan helpen.