woensdag 10 juli 2013

Bali - betaaldag voor de politie in Sanur

Gisteren was ik op weg van Kuta naar Denpasar waar ik wat spullen voor de aanleg van een zwembad wilde kopen, toen ik vlak voor Sanur aangehouden werd door een aantal wild zwaaiende politie agenten langs de kant van de weg.
Eenmaal gestopt werden de papieren gecontroleerd en toen werd mij gevraagd om even mee te komen omdat ik mijn autogordel niet droeg. En ja hoor, een meter of zes vanaf de openbare weg, half verscholen achter een boom zat de opper geld brigadier, achter een grote houten kist, en de politie agent die met ons meeliep bleef angstvallig dicht bij mij staan. Hij liet mij een papier zien waarop stond dat de boete voor het niet dragen van een autogordel 250.000 rupiah was, but today was my lucky day.. want voor slechts 100.000 kon ik de boete en rechtsvervolging afkopen.
Het geld verdween direct in de houten kist, en zonder bonnetje kon ik mijn weg vervolgen. Uiteraard stonden er alleen maar buitenlanders langs de kant van de weg, terwijl er in die korte tijd zeker tientallen Balinezen zonder helm voorbij scheurden.
Ze leren snel hier.. over verborgen camera's....

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Wanneer wordt deze corrupte rotzooi eens echt aangepakt...moedeloos wordt je ervan.

Anoniem zei

Laat die mensen toch een beetje bijverdienen!

Denken jullie nu echt dat NL veel beter is??? In NL wordt je legaal opgelicht, dat is veel erger.
Als je in NL iets gaat kopen in de winkel betaal je bv verwijderingsbijdrage of tegenwoordig "thuiskopieerheffing" bij een telefoon, overal accijnsen op .... dus wat is nu erger???

Ik word van die praktijken in NL veel zieker!!!

Anoniem zei

De pest is juist, dat ze nooit tevreden zijn...ze zien in iedere toerist een lopende pin automaat.

Anoniem zei

Dat klopt maar dat geldt niet alleen voor de politie daar ... dat geldt voor alle mensen.

Laatst nog opgelicht in een supermarkt en als je dan teruggaat, dan geven ze het nog gewoon toe ... maar geen geld terug!

Maar dat komt toch gewoon omdat ze allemaal een goed voorbeeld hebben, begint al bij de politiek daar!

Anoniem zei

vandaar mijn eerdere reactie....wanneer wordt dit eens bij de wortel aangepakt.

Maar ja....een politicus die dit zou durven aan te pakken...is niet lang politicus meer vrees ik....