dinsdag 13 augustus 2013

Bali - het verhaal van priester Dang Hyang Nirartha

Pura Perancak
Het verhaal van Dang Hyang Nirartha, de man achter de opkomst van het Balinese spiritueel bewustzijn, klinkt meer als een sprookje dan een waar gebeurd verhaal, maar de Balinezen geloven dat het een deel is van hun geschiedenis.

Het was chaos in Java in het midden van de 15e eeuw. Oorlogen alom en de islamitische expansie had bijna alle gebieden van Java bereikt. Sommige Javaanse Hindoes zochten hun toevlucht in de oostelijke delen van Java, zoals Pasuruan, Blambangan, Banyuwangi, Tengger, Bromo en Kelud. Anderen reisden naar Bali, inclusief Dang Hyang Nirartha, een beroemde hindoe-priester die een brede kennis van religies had. Hij was een knappe en krachtige maar toch nederig priester, en hij had niet alleen de waarden van het hindoeïsme begrepen, maar hij was ook bekend met het boeddhisme en de islam. Samen met zijn vrouw en zeven kinderen maakte hij de gevaarlijke tocht naar het eiland van de goden.

De priester kwam alleen op Bali aan en tijdens zijn wachten op de rest van zijn gezin bouwde hij een tempel, de Pura Perancak. Toen zijn gezin aankwam vervolgden ze hun reis naar het oostelijke deel van Bali. Onderweg kwamen ze een enorme draak tegen. Dang Hyang Nirartha besloot om de draak niet te doden en in plaats daarvan zijn lichaam binnen te gaan. De draak was plotseling verdwenen en de priester verscheen met zijn lichaam glinsterend van het goud.

Zijn familie was doodsbang en renden voor hun leven. Dagenlang probeerde Dang Hyang Nirartha zijn familie te vinden. Hij vond uiteindelijk zijn vrouw en zes van zijn kinderen, maar zijn oudste dochter was overleden toen haar ziel kwam om vergeving te vragen. Niet lang na het overlijden van zijn dochter verloor de priester ook zijn vrouw. Zowel zijn vrouw en dochter werd de beschermengelen van het dorp waar ze stierven en ze werden geheiligd in de Melanting Tempel.

De priester en zijn zes overgebleven kinderen bleven hun reis naar het oosten van Bali vervolgen. Dag na dag kwamen ze Balinese mensen tegen die op dat moment nog steeds het animisme beoefenden, en Dang Hyang Nirartha probeerde hen geduldig te bekeren. Hij leerde hen dat er slechts een grote kracht in dit universum is, dat is 'Ida Sang Hyang Widi Wasa "of God. Het beeld zelf is slechts een symbool van Gods wil en macht.

Om elke verkeerde interpretatie van Hindoeïsme te voorkomen, introduceerde Dang Hyang Nirartha het concept van Padmasana, dat sindsdien is uitgegroeid tot het grootste onderdeel van de Balinese tempels. Padmasana is een plek waar de kracht van God het sterkst is en wordt aanbeden door Balinese Hindoes. Dang Hyang Nirartha was ook degene die het gebruik van vuur (wierook), heilig water en verse bloemen geïntroduceerd heeft als onderdeel van het Balinese gebed. Deze materialen, vuur, water en bloemen, zijn de beste middelen om mensen te helpen om hun zielen te kanaliseren naar de grotere macht bij het uitvoeren van hun gebeden.

Jaar na jaar bleef de priester onderwijzen en tempels bouwen op het eiland, waaronder Rambut Siwi, Tanah Lot en de Suranadi tempel in Lombok. Voordat zijn reis aan het einde kwam ging Dang Hyang Nirartha naar een strand in Kerobokan. Hij besloot om zijn tabaksdoos te begraven (het is gebruikelijk voor Balinese Hindu priesters tabak vermengd met areca noot en kalk te kauwen, en men gelooft dat de tabak dozen in handen van de priesters een krachtige energie hebben) en verzocht de angstaanjagende geest die daar woonde het te bewaken. Sinds de geest zijn tabaksdoos bewaakt noemde de priester die plaats "Petitenget" (vurige doos). Dang Hyang Nirartha vervolgde zijn reis naar het zuiden naar een dorp genaamd Pecatu, waar hij eindelijk in staat was om moksha (bevrijd van het lijden van de wereld) te bereiken op een plaats die nu bekend staat als de Uluwatu tempel.

Tot nu toe worden de begrippen aangeleerd door de priester nog steeds gevolgd door de Balinese Hindoes. Deze concepten houden het leven van de Balinezen in evenwicht en de rijkdom aan de cultuur van het eiland in stand. Daardoor wordt de reis van deze priester altijd herinnerd door de Balinezen.



Geen opmerkingen: